Re_Open UK – propozycja dla przedsiębiorców
Re_Open UK – propozycja dla przedsiębiorców
BCP Opublikowane: 9 sierpnia, 2022
Czym jest Program Re_Open UK?
Program Re_Open UK to dofinasowanie dla przedsiębiorstw poszkodowanych w związku z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.
Program jest odpowiedzią na negatywne skutki gospodarcze, jakie brexit wywołał u przedsiębiorców działających na terytorium Polski. Wyjście Wielkiej Brytanii z szeregów państw członkowskich Unii Europejskiej oznacza fundamentalną zmianę dla całej wspólnoty, w tym również dla polskich firm. Podstawą przygotowania i realizacji Programu Re_Open UK jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiające pobrexitową rezerwę dostosowawczą. Łączna kwota środków, które zostaną przeznaczone dla przedsiębiorców wynosi 116 597 576 EUR. Za realizację Programu Re_Open UK odpowiedzialna jest Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., która pełni rolę Podmiotu Zarządzajacego.
Działanie 1. Wsparcie przedsiębiorstw niekorzystnie dotkniętych skutkami brexit,
Alokacja: 115 126 279,00 EUR.
TYPY PROJEKTÓW
Typ 1. Nowe kierunki eksportu
Typ 2. Re_start inwestycyjny
Typ 3. Akcja adaptacja do zmian
Typ 4. Brexit bez straty
Kto może otrzymać dofinansowanie?
Podmiot spełniający następujące warunki:
· o statusie MŚP lub duży przedsiębiorca,
· zarejestrowany i prowadzący działalność na terytorium RP,
· którego działalność nie była zawieszona od 2018 lub 2019 roku do dnia złożenia wniosku,
· prowadził wymianę towarów lub usług z UK w latach 2018 lub 2019,
· odnotował spadek obrotów w handlu z UK po 2020 roku lub odnotował wzrost kosztów, które są bezpośrednim skutkiem brexitu.
Jaki jest okres kwalifikowania wydatków?
W ramach programu istnieje możliwość sfinansowania wydatków poniesionych już od 1 stycznia 2020 r., natomiast ostateczny termin na zakończenie realizacji projektów to 31 lipca 2023.r.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
Typ 1. Nowe kierunki eksportu
Wsparcie dotyczy udziału w roli wystawcy w międzynarodowych imprezach targowych lub wystawienniczych oraz organizacji i udziału w misjach gospodarczych.
Dofinansowaniu będą podlegać projekty odnoszące się do działań związanych:
a. z utrzymaniem relacji handlowych przedsiębiorstwa na rynkach, na których było już obecne, w tym na rynkach Zjednoczonego Królestwa, jednak jedynie w zakresie wprowadzenia na rynek nowych produktów (wyrobów lub usług), lub
b. z wejściem na nowe rynki, zarówno z nowymi, jak również z już istniejącymi produktami (wyrobami lub usługami).
Przykładowe koszty:
• wynajęcie powierzchni wystawienniczej,
• projekt i zabudowa stoiska,
• wpis do katalogu targowego, opłata rejestracyjna, reklama w mediach targowych,
• wstęp na targi lub wystawy,
• obsługa organizacyjna udziału w targach, wystawach oraz misjach gospodarczych,
• organizacja i obsługa techniczna stoiska,
• podróże służbowe trzech przedstawicieli uczestniczących w targach i imprezach wystawienniczych oraz misjach gospodarczych (transport, zakwaterowanie, diety, ryczałty na dojazdy miejscowe i lokalne, ubezpieczenia, wizy), w okresie nie dłuższym niż dwa dni (a w przypadku misji – jeden dzień) przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowej, wystawy lub misji, oraz w okresie trwania przedsięwzięcia, w zakresie i według stawek określonych w przepisach w sprawie ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej,
• transport, ubezpieczenie oraz odprawa celna eksponatów, innych materiałów lub produktów,
• usługi tłumaczeń wraz z prawami autorskimi,
• przygotowanie projektu i produkcja indywidualnych materiałów promujących produkty lub usługi na potrzeby imprezy targowej/wystawienniczej (np. przygotowanie i druk materiałów promocyjnych, broszur, katalogów, folderów reklamowych zawierających ofertę handlową, prezentacje multimedialne, filmy instruktażowe, materiały testowe),
• zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi w ramach udziału w targach, wystawach lub misjach.
Typ 2: Re_start inwestycyjny,
Re_start inwestycyjny dotyczy wsparcia o charakterze inwestycyjnym i skierowany jest dla przedsiębiorców, których funkcjonowanie na rynkach Zjednoczonego Królestwa zostało ograniczone lub utrudnione w wyniku brexit, przy czym wpływ brexit musi mieć charakter wyłączny i bezpośredni względem zdiagnozowanych barier. Pomoc będzie ukierunkowana na stworzenie nowej lub poszerzenie/uaktualnienie dotychczasowej oferty przedsiębiorstwa, a efektem działań inwestycyjnych będzie wprowadzenie zmian w prowadzonej działalności gospodarczej, które wymuszone zostały negatywnymi skutkami brexit.
Przykładowe koszty:
· nabycia albo wytworzenia środków trwałych, w tym nabycie używanych środków trwałych,
· nabycia robót i materiałów budowlanych,
· nabycia wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej.
TYP 3: Akcja adaptacja do zmian
Wsparcie otrzymają projekty, które mają na celu adaptację przedsiębiorstw do nowych uwarunkowań wymiany handlowej ze Zjednoczonym Królestwem, a także projekty, dzięki którym przedsiębiorcy uzyskają profesjonalne doradztwo związane z możliwościami rozwojowymi na nowych rynkach.
Przykładowe koszty:
· zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych usprawniających procesy (np. produkcyjne, organizacyjne) w przedsiębiorstwie (koszty inwestycyjne),
· wsparcie dotyczące szkoleń pracowników, którzy zajęli się nowymi obszarami działania firmy wynikającymi ze zmienionych okoliczności wymiany handlowej ze Zjednoczonym Królestwem,
· wsparcie dotyczące zakupu usług doradczych dotyczących adaptacji do zmian, jakie zaszły w wyniku brexit w handlu z rynkiem Zjednoczonego Królestwa np. w zakresie: dostępu do specjalistycznych baz danych i źródeł informacji, tłumaczeń, badań i testów (technicznych, fizycznych, chemicznych lub biologicznych) produktów, projektowania procesów technologicznych lub logistycznych.
· doradztwo w zakresie tworzenia długofalowych planów rozwojowych,
· zakup pozostałych usług doradczych i szkoleniowych związanych z wdrażaniem do działalności przedsiębiorstw modeli, strategii i planów rozwojowych w zakresie dopasowania oferty przedsiębiorstwa pod konkretny rynek docelowy.
Typ 4: Brexit bez straty.
Pomoc dotyczy udokumentowanych, rzeczywiście poniesionych kosztów przez przedsiębiorcę, które są bezpośrednio i wyłącznie związane z brexit i stanowią odpowiedź na zdiagnozowane skutki wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE.
Dofinansowaniu mogą podlegać koszty, które zostały poniesione od dnia 01 stycznia 2020 r. do dnia publikacji Regulaminu.
Przykładowe koszty:
· koszty udziału w międzynarodowych imprezach targowych i wystawienniczych oraz organizacji i udziału w misjach gospodarczych,
· koszty nabycia albo wytworzenia środków trwałych, robót i materiałów budowlanych oraz wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej,
· koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych, w celu opracowania nowego/zaktualizowanego modelu biznesowego/strategii/planu rozwoju przedsiębiorstwa oraz pozostałych usług doradczych,
· koszty zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych usprawniających procesy (np. produkcyjne, organizacyjne) w przedsiębiorstwie,
· koszty szkoleń pracowników, którzy zajęli się nowymi obszarami działania firmy wynikającymi ze zmienionych okoliczności wymiany handlowej ze Zjednoczonym Królestwem,
· koszty zakupu usług doradczych dotyczących adaptacji do zmian, jakie zaszły w wyniku brexit w handlu z rynkiem Zjednoczonego Królestwa np. w zakresie: dostępu do specjalistycznych baz danych i źródeł informacji, tłumaczeń, badań i testów (technicznych, fizycznych, chemicznych lub biologicznych) produktów, projektowania procesów technologicznych lub logistycznych.
Min. wartość kosztów kwalifikowalnych projektu: 10 000,00 EUR (nie dotyczy Typu 4: Brexit bez straty)
Maks. wartość wydatków kwalifikowalnych projektu: 500 000,00 EUR
Kosztem niekwalifikowalnym jest podatek VAT.
O dofinansowanie nie mogą ubiegać się firmy z sektora finansowego.
Szczegóły na www.reopen.biz,